ALTENA
RAISED PILOT HOUSE
RAISED PILOT HOUSE
50′ – 60′
ALTENA RAISED PILOTHOUSE
Top design
Altena 50’ Raised Pilothouse is naar keuze een dubbel- of enkelschroefs stalen motorjacht van het waterverplaatsingstype, speciaal ontworpen voor het varen in kustwateren en open zee.
Het jacht wordt geheel gelast, waarbij uiterste zorg zal worden besteed aan zowel lassterkte als lasuiterlijk. Lasnaden in de romp worden binnen en buiten gelast. Lasnaden in het dekhuis mogen éénzijdig (buiten) worden gelast. Al het aan het weer blootgestelde én water- of oliedichte laswerk, zal doorlopend worden uitgevoerd. Al het overige laswerk mag onderbroken worden gelast, mits het in de laslijst vermelde patroon wordt gevolgd.
De romp is uitgevoerd als dubbelknikspant romp en is volledig afwikkelbaar. In principe wordt een enkele bodemconstructie toegepast, met uitzondering van plaatsen, waar ingebouwde brandstoftanks een dubbele bodem vormen. Brandstoftanks zijn geïntegreerd in de rompconstructie en zijn uitgevoerd met slingerschotten. Het vlak is versterkt met dwarsscheepse wrangen op elk spant en zijzaathouten. De huid wordt versterkt met langsspanten, ondersteund door dwarsscheepse webspanten op elk tweede spant. De motorfundatie bestaat uit zware dragers, die over de volle lengte van de machinekamer lopen. Hoofd- en salondek zijn versterkt met dwarsscheepse dekbalken. Teneinde de nodige toegankelijkheid en ventilatie te verwezenlijken, zijn wrangen en zaathouten voorzien van verlichtingsgaten. Schotten zijn van het vlakke plaat type met opgelaste stijlen.
Betrouwbare technologie
De machinekamerindeling is zodanig ontworpen, dat hij voldoende en gemakkelijk bereikbaar is voor onderhoud. Er is 1 stalen schroefaskoker aanwezig, lopend vanaf de achterzijde van de roerscheggen tot aan het achterste machinekamerschot, waarin 3x gelagerde schroefaskokers worden gemonteerd. In het achterdek wordt één aluminium scharnierend luik aangebracht. De dieselmotor en generator zijn gemonteerd op een zware fundatie en de generator staat ook nog in een geluidsabsorberende kast. Door middel van een waterslot en geluidsdemper wordt de uitlaat minder hard. Hoofd- en hulpdiesel zijn voorzien van een “intercooling” systeem met aangebouwde koelwater circulatiepompen, warmtewisselaars en expansie tanken. Er is een dubbele bediening vanuit: stuurhuis en flying-bridge d.m.v. een elektronische gas- en koppeling één-handle bediening. Er wordt een dekwas systeem geïnstalleerd met snelkoppeling slangaansluiting in de dekskist op het achterschip. Het voorschip is voorzien van een ankerlier met voldoende ketting en boeganker.Frontramen hebben zware ruitwisserbladen met wis-was installatie.Alle loopdekken zijn voorzien van Flexiteek.
Ruim interieur
In het voorschip bevindt zich de eigenaarshut met een tweepersoons bed en 2 stuks kledingkasten, ook heeft deze 2 aparte badkamers met wastafels, aparte douchecabine en een elektrisch toilet. Onder het stuurhuis bevindt zich 1 eenpersoons- en 1 tweepersoons slaapkamer. Beide slaapkamers voorzien van kledingkasten. De tweepersoons slaapkamer is voorzien van een grote opbergkast. In het stuurhuis staat de stuurstand met instrumentenpaneel, een kaartentafel en een stuurhuisbank. Vanuit de stuurhut is de flying-bridge te bereiken. In de salon bevindt zich de kombuis en een ruime zithoek inclusief tafel. SB een salonkast in de lengte van het schip. Het interieurbeslag heeft een modern uiterlijk. Het meubilair is vervaardigd van met kersen gefineerd multiplex (andere houtsoorten is een optie). De plafonds zijn van kunstleer (afwasbaar) en wegneembaar. Alle vloeren in de accommodatie worden gemaakt van 25 mm multiplex. Waar mogelijk of noodzakelijk geacht, worden vloeren voorzien van uitneembare panelen of luiken, teneinde toegang te verlenen tot accessoires en bergruimten. Vloeren in de accommodatie worden voorzien van vloerbedekking. Vloeren in de badkamers worden afgewerkt met een epoxy korrelvloer. Alle ramen zijn uitgevoerd in constructie dubbelglas met zwarte kaders. Dit geeft veel lichtinval en een moderne / open uitstraling.
Specificaties Altena Raised Pilothouse
Lengte | 15,45 meter |
Breedte | 5,30 meter |
Diepgang | 1,50 meter |
Doorvaarthoogte | 5,5 meter |
Kruiplijnhoogte | 4,3 meter |
Materiaal | Scheepsbouwstaal grade A, |
Romp vorm | Multiknikspant |
CE-klasse | A |
Motorisering | 1x John deere 6 cilinder à 201 pk |
Lengte | 18,00 meter |
Breedte | 5,55 meter |
Diepgang | 1,50 meter |
Doorvaarthoogte | – |
Kruiplijnhoogte | 5 meter |
Materiaal | Scheepsbouwstaal grade A, |
Romp vorm | Multiknikspant |
CE-klasse | A |
Motorisering | 2 x John deere 6 cilinder à 201 pk |